De garagedeur openen met een afstandsbediening, op de klok kijken hoe laat het is, de juiste hoeveelheid rijst afwegen op een keukenweegschaal; kortom batterijen maken ons leven eenvoudiger en gemakkelijker. Maar ze kunnen ook het verschil maken tussen leven en dood! In deze blog geven we je een overzicht van apparaten die je leven kunnen redden en waarbij een batterij of accu een kritisch onderdeel is…

De ‘zwarte doos’
De ‘zwarte’ doos in een vliegtuig (die eigenlijk oranje zijn voor een betere vindbaarheid).
Elk modern vliegtuig heeft vandaag de dag 2 zwarte dozen aan boord: een die alle vluchtgegevens opslaat en een die de gesprekken in de cockpit registreert. In werkelijkheid zijn ze helemaal niet zwart, maar meestal oranje of geel. Zo kunnen ze na een ongeluk makkelijker teruggevonden worden. Na een vliegtuigcrash zenden de dozen ongeveer 30 dagen lang een signaal uit. Daarvoor zorgt een ingebouwde lithiumbatterij. Op die manier weten reddingswerkers de exacte locatie te vinden, ook als deze zich in zee bevindt.
Zwarte doos vliegtuig
Rook- en CO-melders
Deze detectoren slaan alarm bij veel voorkomende gevaren zoals rookontwikkeling of koolstofmonoxide. De moderne versie van de ‘kanarie in de koolmijn’ dus. Maar dan gevoed door een batterij in plaats van zaadjes en nootjes. In 2018 vielen er 33 dodelijke slachtoffers bij 30 fatale woningbranden in Nederland. 60% van deze fatale branden is ontstaan door menselijk handelen, met als meest voorkomende brandoorzaak onvoorzichtigheid bij roken (33%), gevolgd door koken (13%). Ruim 30% van de branden is ontstaan door een technische oorzaak in elektrische apparatuur. Rookmelders kunnen heel wat ellende voorkomen. In ruimtes waar een houtkachel of verwarmingsketel is geplaatst raden we aan een rook en/of CO-melder te installeren. De melder geeft een kort signaal wanneer de batterij leeg is.

Koolmonoxide, ook bekend als CO, staat niet voor niets bekend als de sluipmoordenaar. Je ziet of ruikt het niet maar wanneer je het inademt kan dit ernstige lichamelijke gevolgen hebben. Jaarlijks overlijden in Nederland gemiddeld 10 tot 15 personen door koolmonoxidevergiftiging.

5 redenen (smoesjes) om géén rookmelder/CO melder te installeren!

Bij ons ontstaat toch geen brand! Als je zoveel geluk hebt dan zou ik snel een staatslot kopen

Wij hebben een hond, die zal ons wel waarschuwen Helaas! Een hond kan net zo goed slaperig worden van CO en bij hoge concentraties komen te overlijden

Rookmelders en CO melders zijn duur! Je koopt al een degelijke rookmelder of CO melder vanaf € 10... Een mensenleven is onbetaalbaar!

Batterij rookmelder is duur! Een 9V lithium batterij koop je vanaf € 6,50 en gaat 10 jaar mee. Dat is dus maar € 0,65 per jaar. Ook zijn er steeds meer 230 Volt uitvoeringen die je eenvoudig op het lichtnet aansluit.

Ik ben goed verzekerd! Helaas, verzekeringsmaatschappijen keren steeds vaker niet of minder uit als blijkt dat er géén degelijke brandpreventiemiddelen zijn gebruikt. Een verzekeringsmaatschappij keert wellicht uit bíj overlijden maar helpt niet tégen overlijden door koolmonoxide.

C2000 communicatienetwerk 
De hulpdiensten in ons land communiceren niet via het gewone gsm-netwerk. Dat doen ze via het C2000 netwerk. C2000 is een gesloten communicatienetwerk en maakt deel uit van de vitale infrastructuur. Het is bedoeld voor gebruik door de Nederlandse hulp- en veiligheidsdiensten zoals politie, BOA’s, brandweer en ambulancezorg. Maar ook de kustwacht, KNRM, defensie en Koninklijke Marechaussee maken er gebruik van. In België bestaat een gelijkwaardig radiocommunicatienetwerk dat een nationale radiodekking voorziet voor alle Belgische hulpverlenings- en veiligheidsdiensten. Het Belgisch systeem heeft als naam A.S.T.R.I.D. Deze systemen zijn van cruciaal belang omdat vaak bij noodsituaties ook het gsm-netwerk uitvalt. En omdat de hulpdiensten uiteraard liever niet willen dat ze afgeluisterd kunnen worden. Ook het veiligheidspersoneel van bijvoorbeeld ambassades communiceren veelal via dit netwerk. Om toegang te krijgen tot het C2000 netwerk dien je een speciale licentie aan te vragen. Wat de telefoons wel gemeen hebben met de jouwe is dat ze op dezelfde soorten accu’s werken.

Nood- en vluchtwegverlichting
Nood- en vluchtwegverlichting zijn een vorm van verlichting die automatisch wordt ingeschakeld bij het uitvallen van de elektriciteit door storing en/of brand. Deze speciale lichtbronnen en armaturen zijn voorzien van zowel een aansluiting op het lichtnet als van een accu die de lamp indien nodig van elektriciteit voorziet. Noodverlichting wijst je d.m.v. pijlen en pictogrammen naar de dichtstbijzijnde nooduitgang.

Warmtebeeldcamera’s en drones!
De brandweer maakt steeds vaker gebruik van warmtebeeldcamera’s voor een snellere opsporing van slachtoffers en brandhaarden. Hierdoor lopen brandweerlieden aanzienlijk minder risico tijdens een inzet. Een WBC kan door rook heen kijken. Ook de mogelijkheden van de inzet van drones bij de brandweer lijken oneindig. Zo kan het ze helpen bij het opsporen, monitoren en bestrijden van branden, het opsporen van chemische stoffen of het vinden van drenkelingen.
Warmtebeeldcamera brandweer
Automatische externe defibrillator (AED)
Je ziet ze gelukkig steeds vaker hangen in openbare gebouwen, bij sportclubs, in woonwijken en op plaatsen waar veel mensen samen komen. Automatische externe defibrillators, kortweg AED’s genoemd, worden ingezet bij een hartritme stoornis of hartstilstand. Een ingebouwde lithiumbatterij genereert de stroomstoot die het hart kan ‘resetten’ of kan ondersteunen bij een reanimatie. Bij een hartstilstand zal er in de meeste gevallen géén schock worden toegediend. Hoe eerder een AED wordt aangesloten op een slachtoffer hoe groter de kans op overleven. Vrijwel iedereen kan een AED bedienen, Óók zonder training...

Pacemaker 
Batterijen kunnen ook ‘van binnenuit’ mensenlevens redden. Een pacemaker is een apparaatje dat ervoor zorgt dat het hart in het juiste ritme blijft kloppen. Meestal is een pacemaker nodig als het hartritme te langzaam is. De pacemaker heeft een sensor die voortdurend het hartritme bewaakt. De pacemaker geeft stroomstootjes af om het hart weer in het juiste ritme te krijgen. De pacemaker houdt rekening met inspanning: de stroomstootjes volgen elkaar bij inspanning sneller op. De eerste pacemaker werd in 1958 ingeplant, maar na enkele uren was de batterij al leeg. Tegenwoordig gaat de batterij van een pacemaker makkelijk 5 tot 15 jaar mee. Daarna wordt de pacemaker via een kleine ingreep vervangen. 

Wil je op de hoogte blijven van tips, nieuwtjes en aanbiedingen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief onderaan deze pagina of like ons op Facebook.